OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.
Ustawowa Odpowiedzialności Cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych.
Odpowiedzialność Cywilna Posiadaczy Pojazdów Mechanicznych, jest regulowana ustawą z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Ustawowym zakresem odpowiedzialności objęte są szkody na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej powstałe w związku z ruchem i posiadaniem pojazdu mechanicznego, limitowane są sumą gwarancyjną wynoszącą kolejno 5.210.000 euro i 1.050.000 euro za szkody wyrządzone na osobie i szkody w mieniu.
Istotą ubezpieczenia OC p.p.m. jest opłacanie składek ubezpieczycielowi (gwarantowi), który udziela posiadaczowi pojazdu gwarancji wypłaty odszkodowania poszkodowanemu, za szkody powstałe tym pojazdem i w okresie ubezpieczenia. Ubezpieczenie zawierane jest na okres roczny, a w określonych ustawą przypadkach okres ten może być krótszy.
Ustawa wskazuje przypadki w których ubezpieczycielowi przysługuje prawo zwrotu wypłaconego poszkodowanemu odszkodowania np. gdy kierujący wyrządził szkodę po spożyciu alkohol, wszedł w posiadanie pojazdu w sposób nielegalny, zbiegł z miejsca zdarzenia. Ma to wpłynąć na rozważne korzystanie z pojazdu.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przewiduje nieuchronne kary finansowe za brak polisy OC p.p.m, których wysokość jest zależna od rodzaju pojazdu, okresu pozostawienia samochodu bez ochrony ubezpieczeniowej, wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli. Opłata karna jest tak wysoka, że z ekonomicznego punktu widzenia nie warto omijać obowiązku płatności składki a dodatkowo narażać się na pokrycie odszkodowania z własnej kieszeni. W 2018 roku posiadaczowi osobowego pojazdu mechanicznego, pozostającego bez ochrony trwającej powyżej 14 dni grozi opłata karna w wysokości 4 200zł.
Sprawdź dodatkowo na stronie Ubezpieczeniowego Funduszy Gwarancyjnego: kliknij
Z analizy Ubezpieczeniowego Funduszy Gwarancyjnego wynika, że nawet do 10% aut sprzedawanych w komisach, może nie posiadać ważnego ubezpieczenia OC.
Powodem takiej sytuacji, jest bardzo często wypowiadanie umów ubezpieczenia przez właścicieli komisów zaraz po zakupie auta od poprzedniego właściciela. Zgodnie z art. 31 Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK nowo nabywca może w każdej chwili, wypowiedzieć umowę ubezpieczenia OC komunikacyjnego.
Jak donosi portal www.rp.pl, najcześciej pojawiające się scenariusze w takich wypadkach, pokazują iż komisanci, namawiają klientów na kupno pojazdu informując iż pojazd ma jeszcze ważne ubezpieczenie OC od poprzedniego właściciela.
Największym problemem w takiej sytuacji, jest fak iż nowy właściciel pojazdu, nie jest chroniony polisą Obowiązkowego Ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. Najlżejszymi konsekwencjami, takiej sytuacji, jest kara nakladana przez UFG, najgorszym jednak możliwym scenariuszem jest spowodowanie szkody takim pojazdem i regres z UFG w celu zapewnienia zadośćuczynienia osobom poszkodowanym.
Limity odpowiedzialności z polis komunikacyjnych odpowiedzialności Cywilnej
Maksymalny pułap Odpowiedzialności Cywilnej zakładu ubezpieczeń jest definiowany ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszy Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Po nowelizacji ustawy, od 11 czerwca 2012 sumy gwarancyjne zostały podniesione i wynoszą:
Stwierdzenie "bez względu na liczbę poszkodowanych" oznacza że nie ma znaczenia, ile osób zgłosi roszczenie z danej szkody, maksymalny limit wypłaconych odszkodowań może wynieść w przepadku szkód na osobie 5.210.000 euro, natomiast w przypadku szkód na mieniu 1.050.000 euro.
Wartość sumy gwarancyjnej jest ustalana przy zastosowaniu średniego kursu ogłaszanego przez NBP, obowiązującego w dniu wyrządzenia szkody.
W przypadku szkód spowodowanych na terytorium państw, których biura narodowe są sygnatariuszami Jednolitego Porozumienia między Biurami Narodowymi - Regulaminu Wewnętrznego zakład ubezpieczeń odpowiada do wysokości sumy gwarancyjnej określonej przepisami tego państwa, jednak nie niżej niż sumy określone powyżej.
Element zostanie usunięty i nie będzie można go przywrócić